6.6.08

iTunes price model written off

Bob Pitmann made 27 years ago music video's for free. That happened when he established MTV. Today, he thinks also that iTunes and similar music libraries their days are counted. `Artists must use their music to build a certain brand, so that money can be earned on concerts and merchandising. Perhaps they must find a sponsor, who buys their last album for a million dollar and then gives it away.' Even the major groups have understand that they cannot live anymore from selling cd's. Income will result from sponsordeals, publicity messages and especially concerts. Label company 'Live Nation' came with the idea to be responsible for all activities for the groups that they have contracted. For example: concerts, merchandising,... Whereas the most of label companies fight to survive, Live Nation gained previous year a turnover of $ 4.2 billion, 12.6% more than one year ago. Especially concerts are a big form of income. Pitmann' s model will obtain eventually somewhere in the following ten years. Artists will give their music tunes away for free as a form of publicity, just like MTV it has done. The sales of cd' s in shops or by means of iTunes, will not survive. Money will come through other channels.

27 jaar geleden maakte Bob Pitmann muziekvideo's gratis voor de consument. Dat gebeurde toen hij MTV oprichtte. Vandaag denkt hij dat ook de dagen van iTunes en soortgelijke muziekbibliotheken geteld zijn. ‘Artiesten moeten hun muziek gebruiken om een merk te bouwen, opdat geld kan worden verdiend aan concerten en merchandising. Misschien moeten ze een sponsor vinden, die hun laatste album voor een miljoen dollar koopt en het wegschenkt.' Pitmann verwijst naar de situatie in China: ‘Echte fans zullen zich verontwaardigd tonen omdat hun idolen geen geld meer zullen verdienen aan de verkoop van hun liedjes. Maar zo gaat het vandaag al in China, waar het businessmodel van de toekomst reeds actief is. 99% van alle gedownloade muziek in het land is illegaal; 85% van de cd's - ook in de winkels- zijn piraatexemplaren. Chinese artiesten, zelfs de mateloos populaire groep Yu Quan, hebben begrepen dat ze geen geld zullen verdienen door plaatjes te verkopen, maar dat de inkomsten zullen voortvloeien uit sponsordeals, reclameboodschappen en vooral concerten. Platenmaatschappijen? Auteursrechten? Laat me niet lachen. Niet in China.' Indien deze evolutie zich ook bij ons voortzet zullen de platenmaatschappijen het gelag betalen en noodgedwongen de formule kopiëren die Live Nation in de markt zette. Deze concertpromoter kwam als eerste tot de bevinding dat al wat een artiest doet één enkel doel moet dienen. Live Nation is nu verantwoordelijk voor alle activiteiten van de artiesten onder contract: concerten, merchandising, video's en plaatopnames. Terwijl de meeste platenmaatschappijen vechten om te overleven, behaalde Live Nation vorig jaar een omzet van $ 4,2 miljard, 12,6% meer dan een jaar eerder. Ook Madonna, in de sector beschouwd als een commercieel genie, tekende vorig jaar een contract met Live Nation voor $ 150 miljoen. Vooral concerten lijken aan een revival bezig. De inkomsten uit concerten voor 2007 worden enkel in de VS op $ 3,9 miljard geraamd, 8% meer dan een jaar eerder. Volgens Mary Davis, professor in muziekgeschiedenis aan de Case Western University in Cleveland, winnen concerten aan populariteit en wel om twee redenen: "Mensen komen voor de groepservaring; ze kennen de muziek en ze zingen en dansen mee. De tijd waar mensen de muziek absorbeerden en op hun stoel bleven zitten, is voorbij. Een tweede reden is dat mensen zodanig gewend zijn geraakt aan een hoogtechnologische geluidskwaliteit, dat ze weg willen van deze artificiële wereld om te weten hoe een artiest in het echt klinkt. Wanneer mensen een concert bijwonen waar een artiest de kwaliteit van zijn cd evenaart, zijn mensen meestal teleurgesteld. Het aspect mens in de artiest - hij die ook kan falen- ontbreekt dan.' Pitmann's model zal het uiteindelijk ergens in de volgende tien jaar gaan halen. Artiesten zullen hun muziekopnames gratis weggeven als een vorm van reclame, net als MTV dat deed. De verkoop van cd's in winkels of via iTunes, zoals we die vandaag nog kennen, zal niet overleven. Geld zal via andere kanalen komen. (foto: U2 in Anaheim] [Bron: Condé Nast Portfolio]

No comments: